Slide 8
Slide 7
Slide 6
Slide 5
Slide 4
Slide 3
Slide 2
Slide 1
10/09
2019

Docentenborrel VOCO

10/09/2019 | Leeuwarden

Wendy Viel (Educatie Meeuw Jonge Theatermakers) en Jannie van der Veen (Tryater) vroegen Emiel Copini en Loura Marchal (VO Karavaan) een inspiratiesessie te verzorgen voor docenten VO uit de provincie en educatiemedewerkers van De Harmonie, Tryater en Meeuw.

 

Hoe kun je die verdiepingsslag bieden rondom theaterbezoek met leerlingen? Hoe kan theaterbezoek bijdragen aan de culturele ontwikkeling van leerlingen en hoe kun je dit gezamenlijk voorbereiden en nabespreken met makers, docenten en educatiemedewerkers? Dat waren de vragen die ons vooraf werden gesteld.

 

We denken dat het cultureel bewustzijn de rode draad kan zijn in de betekenisvolle verbinding van docenten, makers en educatiemedewerkers. Dit vraagt om een veranderend perspectief op het begrip ‘aanbod’. Aansluiten bij en bijdragen aan die ontwikkeling van jongeren doe je vanuit de erkenning van elkaars expertise. Je hebt elkaar nodig, wat niet wil zeggen dat je elkaar kunt vervangen. Wanneer scholen en cultureel aanbod, duurzaam gaan samenwerken, kan er van alles ontstaan. De vmbo-regeling kan een handig middel zijn om de randvoorwaarden (tijd en ruimte) te scheppen.

 

De kloof tussen onderwijs en aanbod kan langzaam gedicht worden, wanneer we elkaar als partners zien in het ondersteunen van het cultureel bewustzijn van jongeren, en wanneer er in die samenwerking ruimte is voor innovatie en experiment. Verfrissende ideeën en initiatieven verdienen het vervolgens om kritisch belicht te worden, niet los van het curriculum, maar in het licht van de schoolstructuur.

 

Wil je – vanuit jouw school of vanuit jouw organisatie – samen met ons zo’n traject opstarten? Laat het ons weten!