Hokjeswereld
Maritiem concrete stappen
Leerlingen kunnen meer
VMBO regeling
Onderdompelen #1
Filmdag Maritiem
Quickscan

Mijn leerlingen kunnen thuis nog veel meer dan ik dacht!

14 mei 2020

Enkele weken geleden vertelde docent beeldende vorming Marrit de Groot over haar ervaring met het thuisonderwijs . Haar eerste bevindingen waren weinig positief, zo lazen we. Maar hoe ziet ze het nu, na ruim anderhalve maand onderwijs vanuit huis en met het vooruitzicht dat ze tot juni thuis blijft werken? Ervaart ze het online lesgeven nog steeds negatief of is haar blik veranderd? We spreken haar in een videocall via Teams. 


“Wat me opvalt: Ze werken héél hard. Ze doen echt heel erg hun best voor hun werk.”


Het bevalt haar allemaal stukken beter dan ze eerst had verwacht. De leerlingen lijken het allemaal goed op te pakken. “Wat me opvalt: Ze werken héél hard. Ze doen echt heel erg hun best voor hun werk. En dat is soms best een verschil met de normale lessen.” Een paar weken geleden keek Marrit heel anders naar thuisonderwijs geven. Al dagen voor de sluiting van de scholen heerste er onrust bij ons in het team. Gingen de scholen echt dicht, wat voor vorm moest het onderwijs krijgen en zou dat überhaupt haalbaar zijn?” Toen de deuren daadwerkelijk sloten, werd er snel veel verwacht van Marrit en haar collega’s. “We moesten vanaf dag één de online leeromgeving vol zetten met opdrachten. Ik zag het niet zo zitten en ik ging met een heel negatief beeld het online lesgeven in. Ik ging er heel erg vanuit dat ik geen leuk contact met de leerling uit het online lesgeven zou halen. Ik zag mezelf de hele dag zitten achter mijn laptop en dat vond ik helemaal niets.”

Marrit haar werkplek.

Maar na een ruime periode wennen en aanpassingen doen, staat Marrit inmiddels heel anders in het onderwijs op afstand. “De dagen gaan super snel voorbij, net zoals op school. En ik heb de hele dag contact met leerlingen, via videobellen of de chat. Met de ene leerling bel ik vijf minuten, met de ander een half uur, als dat nodig is En ook in de les spreek ik ze eventjes. Eigenlijk gaat het veel beter en is het veel leuker dan verwacht.” 


Eigenlijk gaat het veel beter en is het veel leuker dan verwacht.”


Koffie drinken met de leerlingen.

Aan de andere kant is haar werk wel een stuk intensiever geworden. “De werkdagen vragen heel veel tijd. Ik werk de hele dag als een bezetene. Van half 9 tot half 5 ben ik 100 procent aan het werk.” En die werkdruk geldt niet alleen voor haar, maar ook voor haar leerlingen: “Leerlingen begrepen niet wat ze waar moesten inleveren en wanneer. Sommige leerlingen hadden mijn grote opdracht al af, terwijl ze daar 8 weken over mochten doen. Dus ook zij voelden veel stress en werkdruk.” Toch, ondanks de werkdruk en de andere vorm van contact, resulteert de huidige situatie nog steeds in mooi werk van haar leerlingen.

Een voorbeeld is een opdracht de leerlingen van klas 1. Hen werd gevraagd een favoriet schilderij na te maken in een tableau vivant. “De leerlingen moesten nadenken over compositie, licht, kleurgebruik maar ook kleding, grime, attributen en de pose voor de foto.” Hoewel de leerlingen in eerste instantie de opdracht lastig vonden waren de resultaten prachtig, zoals de uitvoering van het meisje met de parel van Johannes Vermeer.

Resultaat van tableau vivant opdracht.

De wijze van feedback geven is in deze situatie wel veranderd: “Normaal gesproken loop ik door de klas en kijk ik even bij iedereen en kan ik feedback geven. En dat kan nu natuurlijk niet.” Marrit geeft leerlingen altijd grote opdrachten, waar ze meerdere weken aan werken, tussendoor feedback op krijgen en het eindresultaat krijgt een cijfer. “Nu deel ik de opdrachten in kleine stukjes, die ze inleveren voor de les. Dus voorafgaande aan de les ga ik daar even voor zitten en kijk ik wat ze ingeleverd hebben via it’slearning en dan kan ik er feedback bij typen of spraakberichtje. Dan kunnen ze meteen door.”

Al met al resulteert het ook in een andere blik op haar leerlingen “Ik geef nooit huiswerk in de onderbouw, want de gemaakte kunstwerken liggen op school. Maar ik zie nu wel dat ik leerlingen huiswerk mee kan geven en ze thuis veel meer kunnen dan ik dacht”. Ook haar ontwikkelde online lessen gaat ze zeker hergebruiken. Maar blijvend online lessen verzorgen en de leerlingen niet meer in haar klaslokaal zien? Dat nooit. En gelukkig maar: ook het merendeel van haar leerlingen zegt dat ze grote behoefte hebben om weer naar school te gaan!